راه حل های دیجیتال مارکتینگ برای نمایشگاه ها – قسمت اول
مقالات / / اردیبهشت ۰۳, ۱۳۹۶
این عبارت را احتمالا زیاد شنیده اید و حتما افراد مختلف و حتی مشتری های شما به مراتب به شما پیشنهاد داده اند که بازایابی خود را در محیط آنلاین شروع کنید و یا گسترش بدهید.
خوشتان بیاید یا نه بازاریابی آنلاین جای خود را در دنیای امروز باز کرده است و به سرعت به موثرترین روش تبلیغات و بازاریابی بدل شده است.
شاید به نظرتان نادرست بیاید اما شما می توانید با همان هزینه ای که برای یک تبلیغات بر روی بیلبوردهای درون شهری می نمایید، بر روی شبکه های اجتماعی و اینترنت تا ۸۰۰ درصد نتیجه بهتری دریافت کنید، به خصوص اگر صنعتی که در آن نمایشگاه را برگزار می کنید با دنیای دیجیتال ارتباط بیشتری داشته باشد.
امروزه بسیاری از نمایشگاه های بین المللی به جای تبلیغات بر روی تلویزیون و یا تبلیغات محیطی به تبلیغات دیجیتال روی آورده اند.
در اینجا مقایسه ای از هزینه های انجام شده در تبلیغات آنلاین در برابر تبلیغات محیطی و غیر دیجیتال در ایران را مشاهده می نمایید به همراه پیش بینی که تا سال ۲۰۲۰ این ارقام به چه مقدار خواهد بود:
اما صحبت امروز ما در مورد این نوع تبلیغات هم نیست. این تبلیغات اگرچه بسیار موثر و مقرون به صرفه هستند اما هم هزینه قابل توجهی دارند و بهتر هم هست که توسط آژانس های تبلیغاتی دیجیتال انجام شوند، چرا که این آژانس ها و شرکت های فعال در زمینه کسب و کارهای آنلاین، تجربه بسیار بهتری برای انجام کمپین های تبلیغاتی شما دارند و از هدر رفتن بودجه شما جلوگیری می کنند (البته که بماند مانند هر صنعت دیگری، بسیاری از این آژانس ها بیشتر به فکر جیب خود هستند تا جیب شما و نتیجه کار، پس حتما مشاورانی در این زمینه داشته باشید).
صحبت امروز ما در مورد چند روش بسیار ساده و راحت است که می توانید خودتان درون شرکت و سازمان خود اجرا نمایید و هزینه ای هم نکنید! اما اثر این روش ها به مراتب از روش هایی که شاید میلیون ها و حتی میلیاردها هزینه آن می کنید، بیشتر است.
داشتن مدیر شبکه های اجتماعی و تولید محتوا
اگر این سمت را در سازمان خود تا کنون نداشتید، حتما یک نفر پر انرژی و خوش سلیقه را استخدام کنید. مسئولیت مدیر شبکه های اجتماعی، مدیریت و به روز رسانی تمام حساب های کاربری سازمان و نمایشگاه ها و پوشش خبری نمایشگاه ها در شبکه های اجتماعی مختلف است.
این شخص با شیوه نگارش و پوشش نمایشگاه ها، می تواند توجه مخاطبانی را جلب نماید که شاید تا کنون اسم نمایشگاه شما و سازمان شما را هم نشنیده بودند.
با به روز رسانی منظم و جذاب شبکه های اجتماعی خود، می توانید در عرض چند ماه مخاطبان خود را تا ۲۰۰ درصد افزایش دهید. در کشور ما شبکه های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام بسیار محبوب هستند و هر کدام جامعه هدفی به بزرگی ده ها میلیون را در بر می گیرند. از لحاظ شبکه های اجتماعی تخصصی نیز، شبکه اجتماعی لینکداین بسیار محبوب است و میلیون ها ایرانی متخصص در آن حضور دارند.
البته توجه داشته باشید که روش دیجیتال مارکتینگ شما باید کاملا با صنعت شما مرتبط باشد. برای مثال شرکت گرجی تولید کننده مواد غذایی گرجی بسیار بر روی این موضوع سرمایه گذاری کرده است اما هوشمندانه از موضوعاتی هم با مزه هم مرتبط با غذا استفاده می کند تا مخاطب جدید را سرگرم و با استفاده از تبلیغات دهان به دهان جذب کند، نه تبلیغ مستقیم.
در صورتی که اصلا وقت و حوصله این کارها را ندارید و مایل به جذب نیرو در این قسمت نیستید، می توانید با شرکت های فعال در این زمینه قرارداد ببندید. این شرکت ها تمام این مسئولیت را بر عهده گرفته و به شما گزارش های عملکرد خود را ارسال می کنند. برای مثال شرکت های ایرانسل و همراه اول هر دو با شرکت های مختلفی در این زمینه قرارداد همکاری امضا نموده اند
استفاده از قابلیت پخش زنده (لایو)
این قابلیت جدید مطرح شده در شبکه های اجتماعی مختلف از جمله اینستاگرام و توییتر، طرفداران بسیار زیادی را جذب کرده است.
شما با استفاده از این قابلیت می توانید به صورت زنده و با یک دستگاه موبایل، تمام نمایشگاه خود را پوشش خبری دهید و اخبار آن را به گوش هزاران نفر برسانید. بسیاری از مخاطبان شما که به هر دلیلی موفق به حضور در نمایشگاه شما نشده اند، بسیار از این حرکت استقبال می کنند و آن را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک می گذارند.
همچنین با تهیه گزارش خبری از نمایشگاه های خود و قرار دادن آنها بر روی وبسایت خود، می توانید مخاطبان خود را به وبسایت خود بکشانید و به آنها سایر نمایشگاه های پیش روی خود را معرفی نمایید. از این طریق دایره مخاطبان هدف شما به مراتب بزرگ تر خواهد شد و همچنین میزان رضایت مشتریان و شرکت کنندگان نمایشگاه شما نیز بالا خواهد رفت.
این نکته نیز قابل توجه است که غرفه داران شما نیز بسیار از اینگونه حرکت ها که به آنها پوشش اطلاع رسانی گسترده تری می دهد بسیار استقبال می کنند و شما می توانید به عنوان یک نکته قوت به غرفه داران خود عرضه نمایید.
در شماره بعد به سه روش دیگر دیجیتال مارکتینگ درون سازمانی و کم هزینه می پردازیم و همچنین طریقه کم کردن آزار تبلیغات بی مورد را برای مخاطبان با هم بررسی می کنیم.