• وبلاگ ایونت باکس
  • بررسی سالن های همایش
  • درباره
  • تماس با ما
  • EN
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
ایونت باکس | سامانه آنلاین برای تمامی رویدادها
ارسال مطلب
مشاهده تقویم
ایونت باکس | سامانه آنلاین برای تمامی رویدادها

آشنایی با مفهوم جمع سپاری – قسمت اول

مقالات / by دبیرخانه / اردیبهشت ۱۲, ۱۳۹۵

در سال ۲۰۰۶ جف هاو نویسنده آمریکایی مجله وایرد با همکاری مارک رابینسون واژه جمع سپاری را  طی مقاله ای با عنوان “طلوع جمع سپاری ” معرفی نمود. جمع سپاری (ترکیبی از دو کلمه جمعیت و برونسپاری) مبتنی بر پارادیمهای نوآوری باز و برونسپاری بوده و ابزاری برای جمع آوری ایده، تامین مالی و حل مساله  برای مقاصد خاص می‏باشد.

جمع سپاری نوعی فعالیت مشارکتی آنلاین است که در آن یک فرد، یک سازمان، یک بنگاه غیر انتفاعی یا یک شرکت؛ انجام داوطلبانه یک وظیفه را از طریق یک فراخوان عمومی منعطف به گروهی از افراد با تعداد و دانش متنوع و نامتناجس واگذار می نماید. همیشه انجام این  وظیفه که با پیچیدگی  متفاوت همراه است(و جمعیت با آوردن کار، پول، دانش یا تجربه در آن مشارکت نماید) مستلزم  سود ۲ جانبه می‏باشد. مشارکت کننده از برآورده شدن یک نیاز که می تواند اقتصادی، شناخت ]و معروفیت[ اجتماعی، عزت نفس یا توسعه مهارتهای شخصی باشد بهره مند می گردد و جمع سپار از مواهب آنچه مشارکت کننده به بنگاه آورده است (که نوع آن بسته به طبیعت وظیفه انجام شده دارد) بهره مند می‏گردد.

crowdsourcing

تفاوت جمع سپاری و نوآوری باز

جمع سپاری و نوآوری باز  تکمیل وظیفه را در خارج از مرزهای سازمان  انجام داده و مرزهای سازمان را به محدوده پیمانکار و یا افراد خارج سازمان گسترش می دهند. هر دو محصول توسعه تکنولوژی ارتباطات خصوصا اینترنت هستند و موانع فضا و زمان برای هر دو شکسته شده و افراد و منابعِ با کیفیت را بکار می گیرند. اما برونسپاری ارتباطات خالص استخدامی دارد و به افراد یا سازمانهای خاص (متخصصین) مرتبط می‏باشد در حالیکه در جمع سپاری افراد نامشخص می باشند.

برخی از روشهای جمع سپاری

آقای “هاو” نوع شناسی را ارایه می دهد که متمرکز بر ۱- خرد جمعی  ۲- ایجاد جمع ۳- نظر سنجی و انتخاب جمعی ۴- تامین سرمایه توسط جمع  می‏باشد:

۱– فراخوان جمعی: یک چالش خاص که اغلب با یک مسابقه و جایزه مالی همراه است به جمعیتی اعلان می شود. این مدل جمع سپاری الگوی کسب وکاری مبتنی بر وب است که ازطریق فراخوان عمومی و اینترنت بهترین استفاده را از افراد و ایده های آنان برده و در آخر به راه حلهای نوآورانه ای دست پیدا می کند. گاهی،  افراد ایده های خود را  ارسال می کنند و گاهی جمع در فرآیند انتخاب  شرکت کرده  و بهترین راه حل را انتخاب می کند. در این روش نتیجه نهایی متعلق به جمع سپار بوده و افراد در ازای  مشارکت خویش پاداشهایی  را دریافت می کنند.

۲- بارش فکری جمعی:یک جلسه زنده(برخط) طوفان فکری،که در آن تعامل بین شرکت کنندگان مهم است. اغلب یک شرکت از مشارکت کنندگان در خصوص کالای جدید یا ایده هایی برای خدمات بهتر استفاده می کند.

۳- تولید جمعی:که در آن جمعیتی یک محصول یا بانک اطلاعاتی را با یکدیگر تولید می کنند یا به ایجاد بازاری از مشارکتهای فردی می پردازنند.

۴- تامین مالی جمعی:  به جای اوقات فراغت، تواناییها و دانش جمع؛ پول ذخیره(اضافه) آنها مورد استفاده قرار می گیرد. گرچه جمع آوری پول کم از افراد زیاد دارای تاریخچه زیادی در فعالیتهای خیرخواهانه و همکاریهای اجتماعی می‏باشد لیکن جمع سپاری این مدل را توسعه می دهد چراکه این پول توسط مصرف کنندگان سرمایه گذاری می گردد تا بازگشتی داشته باشد که اغلب مالی است و گاهی نیز نامشهود است (شناسایی شدن از طریق جامعه). 

برخی از دلایل ظهور جمع سپاری

اولین دلیلی که “هاو” برای ظهور جمع سپاری بیان می‏دارد بهره برداری از اوقات فراغت است(هاو، ۲۰۰۸). افراد در زمان های فراغت یا زمان هایی که قسمتی از کارشان در نظر گرفته نمی شود فرصت بیشتری برای انجام کارهایی که به تولید اقتصادی منجر می شود پیدا می کنند.

توسعه دوم نرم افزارهای منبع باز می‏باشد و روند بازار این  نرم افزارها  باعث شد که بسیاری از کارآفرینان از این مدل برای کسب و کار خویش الهام بگیرند.

پیشرفت سوم دسترسی بیشتر به اطلاعات و هزینه رو به کاهش ابزار تولید آن است. آخرین پیشرفت، ظهور جوامع آنلاین است که در آن جمعی آنلاین سازماندهی می گردد. در مجموع در ادبیات جمع سپاری، اندیشمندان دلایل استفاده از جمع سپاری را مواردی چون ذیل دانسته اند.

  • کاهش هزینه های بنگاه و کاهش زمان ایجاد محصول،
  • ایجاد ارزش برای شرکت،
  • پذیرش بهتر از سوی مشتریان
  • افزایش ادراک مشتریان از محصولات جدید،
  • ایجاد سرمایه (درحالت تامین مالی جمعی)،
  • حل مسائل از سوی جمع ،کارآتر از حل مسائل از سوی فرد است،
  • دریافت سیگنال های وجود تقاضا در خصوص محصولاتی که قصد ورود به بازار دارند.

ادامه دارد…

نویسنده و گردآورنده: دکتر حمیدرضا حبیبی

 

شرکت در کنفرانس بین المللی جمع سپاری تهران

ابر تگ
  • Crowd
  • CrowdCast
  • Crowdfunding
  • Crowdproduction
  • Crowdsourcing
  • Crowdstorm
  • outsourcing
  • بارش فکری جمعی
  • برونسپاری
  • تامین مالی جمعی
  • تولید جمعی
  • جمع سپاری
  • جمعیت
  • فراخوان جمعی
Rating
4177
views
0
نظرات
Recommend to friends
  • Twitter
  • Facebook
  • Pinterest
  • Google Plus
  • Instagram
YOU MIGHT ALSO LIKE
  • تهران, سالن های همایش
    شهریور ۱۷, ۱۳۹۸
    لیست سالن های همایش تهران
  • عمومی
    مرداد ۰۳, ۱۳۹۶
    کلاس های آنلاین آیلتس از راه دور و وبینار
  • اخبار
    خرداد ۲۴, ۱۳۹۶
    کارگاه آموزشی فرصتهای تجاری در اینترنت اشیا
  • مقالات
    اردیبهشت ۰۳, ۱۳۹۶
    راه حل های دیجیتال مارکتینگ برای نمایشگاه ها – قسمت اول
  • مصاحبه, مقالات
    اسفند ۲۸, ۱۳۹۵
    قدم بعدی شرکت در یک نمایشگاه چیست؟
  • مقالات
    اسفند ۱۶, ۱۳۹۵
    نمایشگاه نماد صنعت خود است، اما نه هر نمایشگاهی
  • مقالات
    اسفند ۰۲, ۱۳۹۵
    نکاتی برای انجام مستندسازی چابک
  • اطلاعیه ها
    آذر ۱۳, ۱۳۹۵
    تداکس تهران به پایتخت صبح بخیر می گوید – TEDxTehran2016
  • اخبار
    آبان ۱۲, ۱۳۹۵
    سومین سمینار آموزشی آچارهای پولساز کارآفرینان، تکنیک‌های پیشرفته بازاریابی و کارآفرینی
  • اطلاعیه ها
    آبان ۰۳, ۱۳۹۵
    اپلیکیشن تقویم ایونت باکس از مرز دو هزار دانلود گذشت
  • اطلاعیه ها
    شهریور ۱۳, ۱۳۹۵
    ایونت باکس یک ساله شد!
  • عمومی
    شهریور ۰۳, ۱۳۹۵
    «پنجه» مجموعه سمینارهای تخصصی نگرش اُرف-شول‌وِرک
  • نکات
    مرداد ۱۹, ۱۳۹۵
    ۳ راه بازاریابی دیجیتال برای جذب شرکت کننده قبل از برگزاری رویدادها
  • عمومی
    مرداد ۱۶, ۱۳۹۵
    پنجمین استارتاپ تریگر دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد
  • اخبار
    مرداد ۱۶, ۱۳۹۵
    «پنجه» پنجمین کارگاه تابستانی تربیت مربی موسیقی کودک آدمک
  • اخبار
    مرداد ۱۱, ۱۳۹۵
    برگزاری مراسم جشن ۵۰۰ هزار مقاله در ویکی‌پدیای فارسی
  • اخبار, مصاحبه
    مرداد ۰۶, ۱۳۹۵
    برای زمانه رادیکال ، هنر رادیکال نیاز داریم (مصاحبه اختصاصی)
  • اخبار
    مرداد ۰۵, ۱۳۹۵
    نقدی بر نمایش تئاتر مستاجر
  • اخبار
    تیر ۲۳, ۱۳۹۵
    رویدادهای برگزیده ایران در ماه جولای
  • اخبار
    تیر ۲۰, ۱۳۹۵
    آژانس خلاقیت بی تم: اولین نشست تشکیل تیم برای استارتاپ
  • عمومی
    تیر ۱۵, ۱۳۹۵
    مصاحبه ایونت باکس با دیپ هاوس تهران
  • اخبار
    تیر ۱۲, ۱۳۹۵
    اصفهان، میزبان نخستین مسابقات رسمی بازی های رایانه ای کشور
  • مقالات
    خرداد ۲۹, ۱۳۹۵
    نقش جمع سپاری در بازآفرینی اهمیت گردشگری ایران
  • اخبار
    خرداد ۲۶, ۱۳۹۵
    برگزاری نخستین کنفرانس جمع سپاری و اقتصاد مشارکتی در ایران
  • اخبار
    خرداد ۱۹, ۱۳۹۵
    دومین سمینار کارآفرینی و استارتاپ در سقز برگزار شد
  • مقالات
    اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۵
    ضرورت پلتفرم های نوآوری آزاد برای شرکت های جهانی (بین المللی)
  • اخبار
    اردیبهشت ۱۵, ۱۳۹۵
    شرکت تحقیقات بازار آلمانی GfK، جزئیات خدمات خود در ایران را اعلام کرد
  • مقالات
    اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۵
    معرفی جمع سپاری – موارد استفاده از جمع سپاری
  • اخبار
    اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۵
    برگزاری کارگاه آموزشی گرافیک در دانشگاه تهران
  • اطلاعیه ها
    اردیبهشت ۰۶, ۱۳۹۵
    برگزاری کارگاه فشرده IELTS توسط موسسه بین المللی International House
  • اخبار
    اسفند ۲۳, ۱۳۹۴
    نخستین همایش کارآفرینی و استارتاپ در بانه برگزار شد
  • اخبار
    اسفند ۱۵, ۱۳۹۴
    مدیریت بدون دغدغه رویداد
  • اخبار
    اسفند ۱۴, ۱۳۹۴
    خلاصه ای از جلسه دوم سری جلسات صبحانه ایراتل ونچرز
  • اخبار
    اسفند ۱۰, ۱۳۹۴
    مهم‌ترین دستاوردهای همایش بین‌المللی سفر پاک
  • مقالات
    اسفند ۰۵, ۱۳۹۴
    جلسات صبحانه ایراتل ونچرز
  • اخبار
    اسفند ۰۲, ۱۳۹۴
    شعبه رسمی آکادمی آموزش هتلداری لوزان در اصفهان تاسیس می‌شود
  • اخبار
    بهمن ۳۰, ۱۳۹۴
    برترین مشاوران هتلداری و گردشگری جهان به اصفهان می‌آیند
  • عمومی
    بهمن ۲۴, ۱۳۹۴
    همایش بین المللی سفر پاک با سخنرانی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی برگزار می‌شود
  • اخبار, اطلاعیه ها
    دی ۲۹, ۱۳۹۴
    CSW Summit Tehran به سوی انگیزش اکوسیستم جمع سپاری در خاورمیانه
  • مقالات
    دی ۲۷, ۱۳۹۴
    داستان تداکسیِ من: ناشناخته‌های حرف اکس
دسته‌ها
  • اخبار
  • اطلاعیه ها
  • تهران
  • سالن های همایش
  • عمومی
  • مصاحبه
  • مقالات
  • نکات
نوشته‌های تازه
  • لیست سالن های همایش تهران
  • کلاس های آنلاین آیلتس از راه دور و وبینار
  • کارگاه آموزشی فرصتهای تجاری در اینترنت اشیا
  • راه حل های دیجیتال مارکتینگ برای نمایشگاه ها – قسمت اول
  • قدم بعدی شرکت در یک نمایشگاه چیست؟
برچسب ها
ACM Crowd CrowdCast Crowdfunding Crowdproduction Crowdsourcing crowdsourcing week Crowdstorm CSW CSWTehran Deap House Deep House Tehran electronic music fintech GfK IELTS IELTS- آیلتس- زبان انگلیسی- کارگاه- مؤسسه بین المللی IFTGA inDesign IOT outsourcing Photoshop SALAMIRAN Sharif Accelerator TED TEDx TEDxTehran Tehran Nights UFI WFTGA WFTGA2017 آدرس سالن های همایش تهران، سالن های کنفرانس در تهران آدمک آزمون آموزش آموزشی آکادمی اتریش ارف استارتاپ استفاده از CRM اصفهان اطلاع رسانی اقتصاد اشتراکی اقتصاد مشارکتی اُرف-شول‌وِرک، موسیقی کودک، آدمک، پنجآدمک، سمینار اپلیکیشن اکوسیستم ایده ایراتل ایراتل ونچرز ایران اینترنت ایونت ایونت باکس ایونت باکس 2 بارش فکری جمعی بازار بازاریابی بازاریابی دیجیتال بازرگانی بازی بازی الکترونیکی بانه برنامه ریزی رویداد برونسپاری بهترین سالن های همایش تهران بین المللی تئاتر تامین حمایت مالی تامین مالی جمعی تبریز تجارت الکترونیک تحقیقات تخصصی تد تداکس تربیت مربی تقویم تقویم رویدادها تهران توریسم تولد تولید جمعی تکنولوژی تیر تیم تیم سازی ثبت نام جذب سرمایه جشن جلسات جمع سپاری جمعیت جولای حمل و نقل خاورمیانه خلاقیت دانشجو دانشگاه دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه صنعتی شریف دست آوردها دیپ هاوس دیپ هاوس تهران راهنمای گردشگری روتانا رویداد رویدادهای برتر زبان سالن های همایش سالنهای همایش تهران سالن های همایش غرب تهران ستاک سرمایه جمعی سرمایه گذاری سرمایه گذاری خطرپذیر سفر سقز سمینار سنندج سوییس سی سرو شب های تهران شرکت در نمایشگاه شول‌ورک صبحانه عصر نمایشگاه غرفه داران نمایشگاه فارسی فاممت فتوشاپ فراخوان جمعی قیمت سالن های همایش تهران لوزان لیست سالن های همایش تهران لین کافی مارکتینگ ماشین هوشمند مدیریت مدیریت رویداد مسابقه مسابقه جهانی مسابقه کشوری مستاجر مشهد مصاحبه موبایل موسیقی موسیقی الکترونیک موسیقی کودک موفقیت نشست نظرسنجی NPS نمایش نمایشگاه نمایشگاه بین المللی نوآوری هتل هتلداری هتل عباسی همایش هنر هنر رادیکال هنرمند هنری هیبرید وبینار آیلتس ویکی پدیا پادکست پاک پنجه کارآفرین کارآفرینی کارگاه کارگاه آموزشی اینترنت اشیا کتابخانه ملی ایران کردستان کلیک کمپین کنسرت کنفرانس کنفرانس بین المللی کنوانسیون کنگره گالری گالری محسن گرافیک گردشگر گردشگری یک سالگی
سالن های بررسی شده
  • بالاترین امتیاز
  • آخرین
  • وبلاگ ایونت باکس
  • بررسی سالن های همایش
  • درباره
  • تماس با ما
  • EN

Copyright 2023 © Eventbox, Inc. All Rights Reserved