• وبلاگ ایونت باکس
  • بررسی سالن های همایش
  • درباره
  • تماس با ما
  • EN
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
ایونت باکس | سامانه آنلاین برای تمامی رویدادها
ارسال مطلب
مشاهده تقویم
ایونت باکس | سامانه آنلاین برای تمامی رویدادها

برای زمانه رادیکال ، هنر رادیکال نیاز داریم (مصاحبه اختصاصی)

اخبار, مصاحبه / by دبیرخانه / مرداد ۰۶, ۱۳۹۵

اینجا ایران، سال ۱۳۹۵ ، کمی آن طرف تر از قلب پایتخت یک اجرای استثنایی بر اساس رمانی فرانسوی که در سال ۱۹۶۴ منتشر شده است، در سالن حافظ در حال برگزاری است.
رمان مستأجر (به فرانسوی: Le Locataire chimérique) نوشته رولاند توپور، داستان یک پاریسی لهستانی تبار را بازگو می کند و به مسائل مربوط به هویت و از خود بیگانگی می پردازد و ما را دعوت به سوال از خود و تعریف خویشتن می کند. این روزها برای نخستین بار داستانی از رولاند توپور توسط گروهی از بازیگران ایرانی و با همکاری سفارت فرانسه در ایران به صحنه نمایش در آمده است.
چرا اکنون زمان مناسبی برای این سبک هنری در ایران و انتقال این پیام به جمع گسترده تری در جامعه ایران هست؟ ملاقاتی داشتیم با عوامل این نمایش و گفت و گویی کردیم در مورد جزییات و پیچیدگی های اجرای این نمایش. این مصاحبه را در ادامه با هم می خوانیم:

 

m1

ستاره امینیان – نویسنده و کارگردان

خانم امینیان ممنون میشیم اگر که خودتون رو معرفی کنید

سلام من ستاره امینیان هستم، لیسانس کارگردانیم را در ایران گرفتم و بعد از آن برای ادامه تحصيلات به فرانسه رفتم و سپس با رمان مستاجر نوشته رولان توپر آشنا شدم . بعد با کمپانی Reformance آشنا شدم و قرار شد که با همکاری سفارت فرانسه به ایران بیاییم و این کار را شروع کنیم.

به این سبک رادیکال گفته می شود، چرا این سبک؟ به خصوص در ایران

خیلی سوال خوبی است، الان هنر رادیکال و به خصوص تئاتر رادیکال مخصوص این عصر هست. یعنی زمانه کنونی هنری جز رادیکال نمی خواهد. دیگر دوران گل، بلبل، قناری نيست زيبايي ها شكل ديگه اي به خودشون گرفتند. هنر هم قدمی فراتر گذاشته و به جایی دست یافته که دیگه تماشاگر قرار نیست بیاد و بگه به به، چقدر خوشگل هست، نه. برای اینکه هر لحظه در دنیا اتفاقات خشني در حال رخ دادن هست مي بينيد كه  در بغداد، سوریه، کابل، فرانسه، آلمان، ترکیه و کوبانی و غيره .

قصد هنر رادیکال آزار تماشاگر نیست، بلکه نهیب به تماشاگر هست، كه الان هم توي سالن نشستي و جاي امني داري خب  ولی قرار هست كمي رنج نمادین بکشی. این رنج می تواند در موسیقی، نقاشی، هنرهای تجسمی یا انیمیشن نمایان بشه و یا خصوصا در تئاتر كه تقريبا مجموعه اي از اين هنرهاست.
هنر رادیکال، سخت و صادقانه هست که یک پرده ای از حقيقت را برای ما برمی دارد .

 

این اثر یک تاثیر فکری بر روی تماشاگر دارد، تصور می کنید کسی بعد از دیدن این نمایش بگه که خوب، من از فردا با مستاجرم با عشق و محبت رفتار می کنم. آیا دوست دارید که چنین تصوری ایجاد بشه ؟

خوب ببینید ، این یک برداشت شخصی است . کار من این است که این نهیب و تلنگر را بزنم، حالا این آپارتمان می تواند نماد خیلی چیزها مثل: مذهب و یا خانواده باشد و همه سرکوب هایی که انسان معاصر را دارد خفه می کند. کسی می تواند از سالن بیاید بیرون و بگه خوب، من دیگه فلان کار را نمی کنم یا میکنم. یا یکی بیاید بگه خوب، ما چقدر بدبختیم، چقدر این بدبختی را تو صورت ما زد و اشک بیاد توی چشم هایش و با خودش بگوید که چقدر وحشتناک این   سركوب هاي ما رو بهمون نشون داد و اين خفقان را كه بشر را به سر حد جنون ميرساند. گرفتار شدن در روزمرگي هاي انساني همراه با سركوب .

آیا می خواهید این ژانر را در ایران ادامه بدهید یا دوست دارید ژانرهای دیگر هم کار کنید ؟
حدود ۷ ،۸ سال پیش قبل از اینکه ایران برم ژانر دیگر هم کار کردم که یک تئاتر سایه (Shadow Theatre) بود که خیلی همه چیز زیبا با نقاشی های نگارگری و موسیقی لطیف ایرانی بود. من فکر می کنم که هر متنی با خودش یک ژانری را می آورد. متن مستاجر متني صادق و سخت هست و رادیکالی متعلق به این کار است. مثلا :من نمی توانم درگیری های ذهنی هملت را زیبا نشان بدهم و نمی توانم خفقان و انتظار را در در انتظارگودو بكت به شکل خیلی شادی نشان بدهم، بنابراین به نظر من هر متنی برای خودش یک ژانری دارد و من بسته به آن متن و نوشته که در واقع خدمت گذار آن متن هستم تصمیم میگیرم که چه کار کنم. ولی حالا در ایران نمی دانم که به کدام سمت خواهم رفت.

یک سخنرانی تد معروف هست، که میگه هر کاری می خواهی انجام بدی باید از خودت بپرسی، چرا؟ این چرا در کار تو چه چیست؟ چرا می خواهید این تلنگر را به مردم بزنید؟

برای اینکه فکر می کنم بیهوده نباشند، نمی خواهم کاری انجام بدهیم و بعد از یاد برود يا وقتي كه از سالن ميان بيرون تماشاگرها بگن خب دكورش خوشگل بود يا اينجاش خوشگل بود. غيره ميخوام روي ذهن تأثير بذاره. در غير اينصورت ، خب پس برای چه این کار را انجام دادیم كار تئاتر همين تأثير گذاره روي ذهن هست. قرار هست که چیزی در ذهن ما با ما بازی کند. در واقع در کار ما نور فقط نقش روشنایی دارد و لباس هم نقش پوشش. در نتیجه همه چیز نقش کاربردی دارد.

در آخر یک سوال اجرایی، در انجام این پروژه در ایران هنگام کارگردانی و هماهنگی برای اجرا با چه چالش هایی مواجه شدی؟

ما در واقع سعی کردیم اين ژانر از  تئاتر و هنر رو كار كنيم قصدمون هم تلنگر به تماشاگر داره هنوز زود هست براي نتيجه گيري و راجع به بازخورد مردم و الان هم، دور خیز مي كنيم برای جشنواره های فرانسوی و اروپایی. دوست داشتیم که ما خوراک مردم را تعیین کنیم و من به “نقد آدورنويي” پایبند هستم که ما به عنوان هنرمند خوراک مردم را تعیین می کنیم. پس تصمیم گرفتیم خوراک مردم را تغییر بدهیم، شاید با کار من کم کم راه برای بقیه باز بشود اما خيلي سخت هست تغيير خوراك مردم ولي ميتونيم بگيم اين ژانر راه خودش را در ایران باز خواهش كرد. اجازه بدهیم که مردم متوجه بشوند که باید از گفتن این جمله که “خیلی قشنگ است” عبور کنیم و به هنر برسیم و قرار نیست به مردم فقط چیزهای فرمایشی و نمایشی نشان بدهیم، گذر کنیم  از فرمايش ها و نمايش هاي دروغين بزك شده و به صداقت برسیم و خدمت كنيم به این واژه.

الان برنامه دیگری را در ذهن دارید؟ آیا قرار هست کار دیگری را کارگردانی کنید؟

نه اصلا، من شاید یک کاری را انجام می دهم تا چندین سال بعد کار دیگری را انجام ندهم، بنابراین ترجیح می دهم این کار ته نشین بشود و خیالم راحت بشود که جاهایی که علاقه داشتند به این کار، نمایش را ببینند. بنابراین ممکن هست تا ۶ سال دیگر کاری انجام ندهم.

هدف نهایی شما از این نمایش چیست؟ دوست دارید به کجا برسد، چه کسانی در موردش صحبت کنند ؟

راستش اینکه چه کسانی در موردش حرف بزنند برای من مهم نیست. چیزی که الان برای من مهم است این هست که بازیگرهای من که دارند از جانشان مایه می گذارند ، کارشان را کسانی که دوست دارند ببینند. من خودم کلا آدم توی سایه ای هستم. نه اینستاگرام دارم و نه صفحه فیسبوک فعال دارم و فاصله خودم را با تکنولوژی نگه داشتم. بیشتر دوست دارم کار بچه ها دیده بشود.


m2

مرتضی اسماعیل کاشی- بازیگر

چرا این نقش را در این نمایش قبول کردید ؟

من قبلا در چندتا مصاحبه دیگر توضیح دادم ولی اینجا خیلی خلاصه میگم. متن هایی که به من پیشنهاد می شود، عموما متن و خوانش را ترجیح می دهم که همراه با گپی باشد که با کارگردان می زنم، چون این مقوله برای من خیلی مهم هست و اینکه موضوع اجرا چه چیزی هست. اما این متن در برخورد اولم من را کشید سمت خودش و فضای که در خودش در واقع داشت برای همین خیلی راحت تر تصمیم گرفتم و بعد با گفت و گو هایی که با ستاره امینیان داشتم و فضایی که قرار شد بهش برسیم، صحنه، دکوژ و جنس بازی. در نهایت همه اینها موجب شد که این انتخاب من باشد.

آیا هدف شخصی از انتخاب این نقش داشتید؟

خیلی سوال هوشمندانه ای هست، آره… در واقع اینجوری بگم که، این آدم دردی دارد که می تواند درد من هم می تواند باشد اما از جنس دیگری. درد شما هم می تواند باشد یا احتمالا آدمی که نمایش را می بیند و احتمالا این روزها کمتر آدمی هست که دردمند نباشد.

اگر به شما این نقش را نمی دادند ولی می توانستید نقش های دیگری انتخاب کنید ، کدام شخصیت را انتخاب می کردید و چرا؟

نقش آن پسر جوانی که یک صحنه میاد و می رود که برای خانم مستاجر قدیمی کادو میاورد را انتخاب می کردم. برای من جذابه چون حضورش خیلی کوتاه هست و همین می تواند چالش بزرگی باشد. چون من خودم آدم مریضی هستم مثل ترلکوفسکی نمایش، در نتیجه از این مرض ها دارم.

شما از نظر فیزیکی چگونه برای این نقش آماده شدید؟ چون ما مدام می دیدیم که خودتان را در نمایش به اطراف می کوبیدید.

خوب من چند سال هست که دارم کار تئاتر می کنم ، خصوصا در حوزه تئاتر فیزیکی و تمرینات جسمانی من همیشگی هست. برای همین نیاز نداشتم خودم را برای این نمایش آماده کنم.


m3

افشین غفاریان – بازیگر

چطور وارد این کار شدید؟

من و ستاره در فرانسه با هم آشنا شدیم، چون من در فرانسه کار و زندگی می کنم. ستاره در مورد این پروژه با من صحبت کرد و کم کم پروژه پرورش پیدا کرد. زمانی که به مرحله اجرایی رسید من از فرانسه برای کار در این نمایش به تهران آمدم و الان ۲ ماه هست که اینجا هستم و پس از پایان این کار دوباره برمی گردم.

قبلا در ایران کار اجرایی کرده بودید؟

بله ، من تا سال ۸۸ اینجا کار می کردم.  منتهی از سال ۸۸ تا ۹۵ خارج از کشور کار می کردم.

چه چیز این نقش شما را جذب کرد؟ و چرا تصمیم گرفتید در این پروژه کار کنید؟

دلایلی که شخصیت این کار دارد ، مثل: بازی کردن نقش یک همزاد، شبیه شدن بدن به فرم شخصیت محوری یک داستان، که چگونه می توانم با بدنم آن فرم را بدون اینکه با هم شباهت فیزیکی داشته باشیم در بیارم چون که مرتضی قدش بلند هست و من کوتاه، در نتیجه اینکه چگونه می توانم آن همزاد را دوباره در بدنم آن را زندگی کنم بسیار جالب بود. ولی دلایل شخصی دیگری به غیر دلایل روانشناسانه شخصیت هم داشتم ، مثل بازگشت به ایران و کار کردن در محیط حرفه ای هم بوده.

آیا الان کار کردن در اینجا با گذشته که مقایسه می کنید فرقی کرده است؟

طبیعتا خیلی چیز ها فرق کرده. یکی از مهمترین اتفاقات همین خصوصی شدن تئاتر هست، ۷ سال پیش که من اینجا کار می کردم تئاتر خصوصی وجود نداشت و اصلا حرف زدن در موردش یک جوری تابو و ممنوع بود. خب الان می بینیم که همه جا سالن کوچک تئاتر خصوصی باز شده و من این تجربه را نداشتم. و نوع روابط اجتماعی اینجا و بین آدم ها در ایران خیلی متفاوت هست از روابط حرفه ای در اروپا. این موارد برای من خیلی جذاب هست.

اگر می توانستید دوباره این تاتر را بازی کنید ، کدام نقش را انتخاب می کردید ؟ و چرا؟

تا حالا به همین چیزی فکر نکردم و از آنجایی که خیلی این نقش را دوست دارم، دوباره همین را انتخاب می کردم.

نمایش مستاجر از ۲۸ تیر تا ۱۸ مرداد ماه در سالن حافظ، تهران در جریان می باشد.

برای خرید بلیت می توانید به لینک روبرو مراجعه کنید: www.eventbox.ir/mostajer

ابر تگ
  • تئاتر
  • تهران
  • مستاجر
  • مصاحبه
  • نمایش
  • هنر
  • هنر رادیکال
  • هنرمند
  • هنری
Rating
3157
views
0
نظرات
Recommend to friends
  • Twitter
  • Facebook
  • Pinterest
  • Google Plus
  • Instagram
YOU MIGHT ALSO LIKE
  • تهران, سالن های همایش
    شهریور ۱۷, ۱۳۹۸
    لیست سالن های همایش تهران
  • عمومی
    مرداد ۰۳, ۱۳۹۶
    کلاس های آنلاین آیلتس از راه دور و وبینار
  • اخبار
    خرداد ۲۴, ۱۳۹۶
    کارگاه آموزشی فرصتهای تجاری در اینترنت اشیا
  • مقالات
    اردیبهشت ۰۳, ۱۳۹۶
    راه حل های دیجیتال مارکتینگ برای نمایشگاه ها – قسمت اول
  • مصاحبه, مقالات
    اسفند ۲۸, ۱۳۹۵
    قدم بعدی شرکت در یک نمایشگاه چیست؟
  • مقالات
    اسفند ۱۶, ۱۳۹۵
    نمایشگاه نماد صنعت خود است، اما نه هر نمایشگاهی
  • مقالات
    اسفند ۰۲, ۱۳۹۵
    نکاتی برای انجام مستندسازی چابک
  • اطلاعیه ها
    آذر ۱۳, ۱۳۹۵
    تداکس تهران به پایتخت صبح بخیر می گوید – TEDxTehran2016
  • اخبار
    آبان ۱۲, ۱۳۹۵
    سومین سمینار آموزشی آچارهای پولساز کارآفرینان، تکنیک‌های پیشرفته بازاریابی و کارآفرینی
  • اطلاعیه ها
    آبان ۰۳, ۱۳۹۵
    اپلیکیشن تقویم ایونت باکس از مرز دو هزار دانلود گذشت
  • اطلاعیه ها
    شهریور ۱۳, ۱۳۹۵
    ایونت باکس یک ساله شد!
  • عمومی
    شهریور ۰۳, ۱۳۹۵
    «پنجه» مجموعه سمینارهای تخصصی نگرش اُرف-شول‌وِرک
  • نکات
    مرداد ۱۹, ۱۳۹۵
    ۳ راه بازاریابی دیجیتال برای جذب شرکت کننده قبل از برگزاری رویدادها
  • عمومی
    مرداد ۱۶, ۱۳۹۵
    پنجمین استارتاپ تریگر دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد
  • اخبار
    مرداد ۱۶, ۱۳۹۵
    «پنجه» پنجمین کارگاه تابستانی تربیت مربی موسیقی کودک آدمک
  • اخبار
    مرداد ۱۱, ۱۳۹۵
    برگزاری مراسم جشن ۵۰۰ هزار مقاله در ویکی‌پدیای فارسی
  • اخبار
    مرداد ۰۵, ۱۳۹۵
    نقدی بر نمایش تئاتر مستاجر
  • اخبار
    تیر ۲۳, ۱۳۹۵
    رویدادهای برگزیده ایران در ماه جولای
  • اخبار
    تیر ۲۰, ۱۳۹۵
    آژانس خلاقیت بی تم: اولین نشست تشکیل تیم برای استارتاپ
  • عمومی
    تیر ۱۵, ۱۳۹۵
    مصاحبه ایونت باکس با دیپ هاوس تهران
  • اخبار
    تیر ۱۲, ۱۳۹۵
    اصفهان، میزبان نخستین مسابقات رسمی بازی های رایانه ای کشور
  • مقالات
    خرداد ۲۹, ۱۳۹۵
    نقش جمع سپاری در بازآفرینی اهمیت گردشگری ایران
  • اخبار
    خرداد ۲۶, ۱۳۹۵
    برگزاری نخستین کنفرانس جمع سپاری و اقتصاد مشارکتی در ایران
  • اخبار
    خرداد ۱۹, ۱۳۹۵
    دومین سمینار کارآفرینی و استارتاپ در سقز برگزار شد
  • مقالات
    اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۵
    ضرورت پلتفرم های نوآوری آزاد برای شرکت های جهانی (بین المللی)
  • اخبار
    اردیبهشت ۱۵, ۱۳۹۵
    شرکت تحقیقات بازار آلمانی GfK، جزئیات خدمات خود در ایران را اعلام کرد
  • مقالات
    اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۵
    معرفی جمع سپاری – موارد استفاده از جمع سپاری
  • اخبار
    اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۵
    برگزاری کارگاه آموزشی گرافیک در دانشگاه تهران
  • مقالات
    اردیبهشت ۱۲, ۱۳۹۵
    آشنایی با مفهوم جمع سپاری – قسمت اول
  • اطلاعیه ها
    اردیبهشت ۰۶, ۱۳۹۵
    برگزاری کارگاه فشرده IELTS توسط موسسه بین المللی International House
  • اخبار
    اسفند ۲۳, ۱۳۹۴
    نخستین همایش کارآفرینی و استارتاپ در بانه برگزار شد
  • اخبار
    اسفند ۱۵, ۱۳۹۴
    مدیریت بدون دغدغه رویداد
  • اخبار
    اسفند ۱۴, ۱۳۹۴
    خلاصه ای از جلسه دوم سری جلسات صبحانه ایراتل ونچرز
  • اخبار
    اسفند ۱۰, ۱۳۹۴
    مهم‌ترین دستاوردهای همایش بین‌المللی سفر پاک
  • مقالات
    اسفند ۰۵, ۱۳۹۴
    جلسات صبحانه ایراتل ونچرز
  • اخبار
    اسفند ۰۲, ۱۳۹۴
    شعبه رسمی آکادمی آموزش هتلداری لوزان در اصفهان تاسیس می‌شود
  • اخبار
    بهمن ۳۰, ۱۳۹۴
    برترین مشاوران هتلداری و گردشگری جهان به اصفهان می‌آیند
  • عمومی
    بهمن ۲۴, ۱۳۹۴
    همایش بین المللی سفر پاک با سخنرانی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی برگزار می‌شود
  • اخبار, اطلاعیه ها
    دی ۲۹, ۱۳۹۴
    CSW Summit Tehran به سوی انگیزش اکوسیستم جمع سپاری در خاورمیانه
  • مقالات
    دی ۲۷, ۱۳۹۴
    داستان تداکسیِ من: ناشناخته‌های حرف اکس
دسته‌ها
  • اخبار
  • اطلاعیه ها
  • تهران
  • سالن های همایش
  • عمومی
  • مصاحبه
  • مقالات
  • نکات
نوشته‌های تازه
  • لیست سالن های همایش تهران
  • کلاس های آنلاین آیلتس از راه دور و وبینار
  • کارگاه آموزشی فرصتهای تجاری در اینترنت اشیا
  • راه حل های دیجیتال مارکتینگ برای نمایشگاه ها – قسمت اول
  • قدم بعدی شرکت در یک نمایشگاه چیست؟
برچسب ها
ACM Crowd CrowdCast Crowdfunding Crowdproduction Crowdsourcing crowdsourcing week Crowdstorm CSW CSWTehran Deap House Deep House Tehran electronic music fintech GfK IELTS IELTS- آیلتس- زبان انگلیسی- کارگاه- مؤسسه بین المللی IFTGA inDesign IOT outsourcing Photoshop SALAMIRAN Sharif Accelerator TED TEDx TEDxTehran Tehran Nights UFI WFTGA WFTGA2017 آدرس سالن های همایش تهران، سالن های کنفرانس در تهران آدمک آزمون آموزش آموزشی آکادمی اتریش ارف استارتاپ استفاده از CRM اصفهان اطلاع رسانی اقتصاد اشتراکی اقتصاد مشارکتی اُرف-شول‌وِرک، موسیقی کودک، آدمک، پنجآدمک، سمینار اپلیکیشن اکوسیستم ایده ایراتل ایراتل ونچرز ایران اینترنت ایونت ایونت باکس ایونت باکس 2 بارش فکری جمعی بازار بازاریابی بازاریابی دیجیتال بازرگانی بازی بازی الکترونیکی بانه برنامه ریزی رویداد برونسپاری بهترین سالن های همایش تهران بین المللی تئاتر تامین حمایت مالی تامین مالی جمعی تبریز تجارت الکترونیک تحقیقات تخصصی تد تداکس تربیت مربی تقویم تقویم رویدادها تهران توریسم تولد تولید جمعی تکنولوژی تیر تیم تیم سازی ثبت نام جذب سرمایه جشن جلسات جمع سپاری جمعیت جولای حمل و نقل خاورمیانه خلاقیت دانشجو دانشگاه دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه صنعتی شریف دست آوردها دیپ هاوس دیپ هاوس تهران راهنمای گردشگری روتانا رویداد رویدادهای برتر زبان سالن های همایش سالنهای همایش تهران سالن های همایش غرب تهران ستاک سرمایه جمعی سرمایه گذاری سرمایه گذاری خطرپذیر سفر سقز سمینار سنندج سوییس سی سرو شب های تهران شرکت در نمایشگاه شول‌ورک صبحانه عصر نمایشگاه غرفه داران نمایشگاه فارسی فاممت فتوشاپ فراخوان جمعی قیمت سالن های همایش تهران لوزان لیست سالن های همایش تهران لین کافی مارکتینگ ماشین هوشمند مدیریت مدیریت رویداد مسابقه مسابقه جهانی مسابقه کشوری مستاجر مشهد مصاحبه موبایل موسیقی موسیقی الکترونیک موسیقی کودک موفقیت نشست نظرسنجی NPS نمایش نمایشگاه نمایشگاه بین المللی نوآوری هتل هتلداری هتل عباسی همایش هنر هنر رادیکال هنرمند هنری هیبرید وبینار آیلتس ویکی پدیا پادکست پاک پنجه کارآفرین کارآفرینی کارگاه کارگاه آموزشی اینترنت اشیا کتابخانه ملی ایران کردستان کلیک کمپین کنسرت کنفرانس کنفرانس بین المللی کنوانسیون کنگره گالری گالری محسن گرافیک گردشگر گردشگری یک سالگی
سالن های بررسی شده
  • بالاترین امتیاز
  • آخرین
  • وبلاگ ایونت باکس
  • بررسی سالن های همایش
  • درباره
  • تماس با ما
  • EN

Copyright 2023 © Eventbox, Inc. All Rights Reserved