• وبلاگ ایونت باکس
  • بررسی سالن های همایش
  • درباره
  • تماس با ما
  • EN
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
ایونت باکس | سامانه آنلاین برای تمامی رویدادها
ارسال مطلب
مشاهده تقویم
ایونت باکس | سامانه آنلاین برای تمامی رویدادها

معرفی جمع سپاری – موارد استفاده از جمع سپاری

مقالات / by دبیرخانه / اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۵

جمع سپاری یکی از مهمترین روندهایی است که بصورت اساسی روشی که بنگاههای کسب وکار، دولتها  و سازمانهای بشر دوستانه  به بازار اینترنت و موبایل نگاه می کنند را تغییر می دهد. جمع سپاری نشان داده است که ابزاری بالقوه برای حل مساله برای دولت و بخشهای غیر انتفاعی است(بربهام، ۲۰۰۸). جمع سپاری قابلیت خود را برای سازمانهای تجاری به اثبات رسانده است(کلیمان،۲۰۰۸). در  حوزه وب ۲  مدلهای کسب وکار تغییر یافته اند و استفاده از جمع سپاری برای تولید ایده و تصمیم گیری گسترش یافته است. در بستر کسب وکار کاربردهای آن دارای برد وسیعی از راه حلهای شناخت، همکاری و هماهنگی برای حل مشکلات (سورویکی۲۰۰۴) تا توزیع محتوا و تبلیغات (پارامسوارن و وینستون،۲۰۰۷) می‏باشد. شرکتهایی مثل تویوتا، بویینگ، پروکتر و گمبل برای تولید ایده، آگاهی دادن و حل مشکلات اقتصادی ازآن  استفاده کرده اند.

جمع سپاری دارای قدرت تغییر قابل ملاحظه ای در قلمروهای فعالیت اجتماعی و ایجاد محتوا می‏باشد(پارامسوارن و وینستون،۲۰۰۷). در حال حاضر تعداد زیادی از کاربردهای جمع سپاری در مقوله های کسب وکار و اجتماعی بکار گرفته شده است (گودی،۲۰۰۹) و به ما امکان می دهد تا به تقویت خلاقیت و تعاملات اجتماعی پرداخته (پارامسوارن و وینستون،۲۰۰۷) و مشکلات گوناگونی را حل نماییم. در بنگاههای غیر انتفاعی از آن برای افزایش اعانات و آگاهی استفاده می شود. در هاییتی و کنیا از آن برای کاهش تاثیر عوامل طبیعی و آشفتگیهای سیاسی استفاده می شود. همچنین سازمانهای خیرخواهانه و اعطای کمکی مثل ملیندا گیتس و گلوبال گیوینگ در حال استفاده از تصمیم گیری غیر متمرکز و شبکه ای برای دستیابی به اهدافشان هستند. تکست ایگل و یوشاهیدی، به عنوان  نمونه های خوبی از استفاده از جمع سپاری (بهمراه دیگر موارد) برای مبارزه با فقر، حمایتهای زندگی و بهبود واکنش به تنش ها  و مخاطرات در آفریقا، آمریکای جنوبی و بعضی از مناطق جنوب آسیا می باشند. در ادامه به بررسی عمیق تر چند نمونه از کاربردهای ذکر شده جمع سپاری  در دنیای کسب وکار می پردازیم:

 

ایده یابی : پروژه فنجانهای  ورزشگاه

برخی روشهای استفاده از جمع سپاری برای ایده یابی از جمعیت عبارتند از مسابقات یک مرحله ای(یا تورنمنتهای چند مرحله ای) که بر یک موضوع مشخص و بازه زمانی محدود می‏باشد و ایده‏یابی مداوم که در آن سازمان همیشه بدنبال جذب ایده های کوچک و بزرگی است که به بهبود محصولات و خدمات  سازمان منجر می گردد(بایوس، ۲۰۱۰). به عنوان مثال مسابقات طراحی فنجانهایی که قابل بازیافت باشد[۳] یک مسابقه تک مرحله ای بود که هنگام برگزاری، نظر مطبوعات و  افراد زیادی را به خود جلب نمود. هر ساله تعداد زیادی از فنجانها در ورزشگاهها دور ریخته می شوند و امکان بازیافت آنها وجود ندارد. در این مسابقه در طی ۴ ماه بیش از ۴۰۰ طرح  از صدها نفر در سراسر دنیا ارسال گردید و ۱۰ هزار دلار برای برنده تعیین شد. مسابقاتی از این دست  در بازه‏های گوناگونی برگزار گردیده است. “طوفان ایده” شرکت دل که از سال ۲۰۰۷ آغاز یکار کرده است نمونه ای مناسب از ایده یابی مداوم را به نمایش می گذارد که سازمان بصورت مداوم در پی بدست آوردن ایده های جدید می‏باشد.

 

شرکت اینوسنتیو

اینوسنتیو سیستمی  است که درآن شرکت هایی که دارای واحدهای ویژه تحقیق و توسعه هستند چالش‏های خود را بیان می نمایند و افرادی که موفق به ارایه راه‏حل گردند جایزه ای را دریافت می‏کنند. کلیه افراد از جمله دانشمندان سراسر جهان می‏توانند طرح‏ها و راه حلهای‏خود را ارسال نمایند. یکی از شرکتهایی که از این پلتفرم استفاده کرد شرکت گلدکاپ کانادایی است. این شرکت اطلاعات ژئولوژیک خود را در دسترس عموم افراد قرار داد تا آنها پیشنهاداتی را در مورد بهترین محل برای جستجوی طلا ارسال نمایند. جایزه آنها ۵۰۰ هزار دلار برای ۶ میلیون اونس طلا بود. بیش از ۴۷۵۰۰۰ کلیک از ۵۱ کشور دنیا دریافت شد و در نتیجه این فراخوان  چندین بار بیشتر از آنچه انتظار می رفت از مناطق گوناگونی طلا کشف شد.


تِرِدلس

تردلس سیستمی برای طراحی تی‏شرت  است که طراحان می توانند طرحهای خود را ارسال نمایند و کاربران  از طرحهای ارسالی بهترین طرح را انتخاب می نمایند. برنده طرح یک تی‏شرت رایگان با همان طراحی بدست می آورد و در صورتی که طرح وی به تولید انبوه برسد وی از مواهب مالی آن نیز بهره مند می گردد. گردش مالی بنگاه از زمان راه اندازی این طرح هر ساله ۲ برابر شده است و تاکنون بیش از ۶۰ میلیون ثبت طرح انجام گرفته و ۹۴۰۰۰ تی‌شرت طراحی شده است. در سال ۲۰۰۶ حاشیه سود هرتی شرت ۱۸ دلار بوده است. فرآیند کار به نحو زیر است:

طراحی مدل جمع سپاری طراحی تردلس
آماده سازی بستر مورد نیاز شرکت کاربران را برای طراحی، انتخاب خط تولید، انتخاب خروجی و بازاریابی تشویق به مشارکت می نماید
 
فرآیند کار دریافت هزاران طرح (افراد آماتور و حرفه ای)       انتخاب برترین توسط کاربران      تولید طرح بستگی به تعداد پیش خرید دارد          جایزه ۲۰۰۰ دلاری و چاپ نام طراح بر روی بسته ها برای طرحهایی که به حد نصاب کسب آرای دیگر کاربران سایت رسیده اند.
 
دلایل ظهور ·               خلاقیت طراحان بکار گرفته می شود

·               عدم وجود هزینه بازاریابی یا هزینه های اجرایی

·               کاهش هزینه استخدام – فقط چاپ طرح های انتخابی. طراحان خود سایت را تبلیغ می کنند و از دوستانشان می خواهند برایشان رای دهند

 

 
انگیزه مشارکت ·               فرصت پولسازی

·               توسعه خلاقیت های فردی

·               کسب مشاغل موقت

·               علاقه به جمع

 

تکست ایگل

این سیستم توسط یکی از دانشمندان موسسه تکنولوژی ماساچوست شناسایی شده و سیستم مبتنی بر موبایل است که افراد را قادر می سازد تا مقداری پول از طریق همکاری در تکمیل نمودن وظایف خرد و کوچک بدست آورند. در ازای همکاری شرکت به این افراد زمان مکالمه یا هزینه موبایل را پرداخت می کند (ایگل، ۲۰۰۹). کاربران موبایل به تکمیل وظایف ساده‏ای شامل تایپ، ترجمه، نظر سنجی و بررسی نرم افزار بر روی موبایل با استفاده از پلتفرم” تکست ایگل” می پردازند. هم‏اکنون”تکست‏ایگل” بصورت گسترده ای مورد استفاده قرار داشته و منابع اضافی درآمدی برای افراد معمولی و کم درآمد کنیا و رواندا را تامین می کند(همان).

 

یوشاهیدی

یوشاهیدی ابزاری قدرتمند برای مشخص کردن اطلاعات موارد بحرانی و خشونتهای فردی می‏باشد(گرینوف، ۲۰۰۹). یوشاهیدی به افراد امکان می دهد تا اطلاعات را از طریق پیامک، پست الکترونیک یا وب تبادل نمایند. در نتیجه اطلاعات بدست آمده موقعیت حادثه برروی نقشه مشخص شده و نقشه ای از حوادث بدست می آید تا حوادث را به سازمان های مسئول حوادث بحرانی مثل پلیس و بهداشت گزارش داده و در نتیجه فایده این کار واکنش سریع تیم های مسئول مثل پلیس و تبادل صحیح اطلاعات است. این طرح برای مکان یابی خشونتهای بعد از انتخابات در کشور کنیا، خشونت علیه مهاجرین آفریقای جنوبی،  کمکهای امدادی در هایتی و شیلی بکار گرفته شده است(رامیرز،۲۰۱۰). شبکه خبری الجزیره از این سیستم برای جمع آوری گزارشات شاهدان عینی در جنگ ۲۰۰۸-۲۰۰۹ غزه استفاده نمود (اکین، ۲۰۰۹). همچنین در مقیاسی کوچک تر برای انتخابات ۲۰۰۹ افغانستان از این سیستم استفاده شده است ( فلیشنر و همکاران، ۲۰۱۰).

 

ام کالکت(Mcollect)

فعالیتی است که در سال ۲۰۰۶  با هدف دستیابی به فرصت های صادراتی و تجارت در آفریقای جنوبی با استفاده از همکاری با ذینفعان گوناگون جهت جمع‏آوری و به اشترک گذاری اطلاعات قیمت بازار استفاده شد(اسلالوا، ۲۰۰۹). ام کالکت یک روش جمع آوری سیستمی اطلاعات بازار می‏باشد. با استفاده از آن جمع آوری کنندگان اطلاعات، اطلاعات محلی را از بازارهای کشاورزی راحت تر بدست می آورند و سپس اطلاعات از طریق پیامک به صنایع علاقمند در منطقه ارسال می گردد. این روش در بورکینافاسو، سنگال و مالی در حال استفاده است.

 

پیر واتر

شبکه مشارکت کنندگان منحصر بفردی که به ترکیب افراد، فرآیندها و تکنولوژی برای مدیریت آب و پروژه های آبیاری در سراسر دنیا ( اجرا، انتقال، تامین مالی، بکارگیری و ارزیابی اثربخشی) می پردازد. این شبکه با هدف فراهم نمودن و پایش دسترسی به آب سالم و آبرسانی به روستاها با استفاده از جمع سپاری راه اندازی شد. دیدگاه منحصر بفرد تصمیم- گیری آنها را قادر ساخته است چندین پروژه را در محدوده ای وسیع بکار گیرند(پارکر، ۲۰۰۹). آنها با بهره گیری از مدل شفاف خود و از طریق رابطه ۲ طرفه پیامک از ذینفعان و بهره برداران برای ارزیابی، پایش و اشتراک گذاری تجربیاتشان با دیگران دعوت می کنند (شاه، ۲۰۰۹). با همکاری دیگر سازمان ها  چنین چارچوب‏های جمع سپاریی در کشورهای مثل تانزانیا، مالزی، هند و اکوادور بکار گرفته شده است(پارکر، ۲۰۰۹).

 

ادامه دارد…

نویسنده و گردآورنده: دکتر حمیدرضا حبیبی

 

شرکت در کنفرانس بین المللی جمع سپاری تهران

 

ابر تگ
  • Crowdsourcing
  • crowdsourcing week
  • CSW
  • اقتصاد اشتراکی
  • اکوسیستم
  • ایران
  • تهران
  • جذب سرمایه
  • جمع سپاری
  • سرمایه جمعی
  • کنفرانس
Rating
3627
views
0
نظرات
Recommend to friends
  • Twitter
  • Facebook
  • Pinterest
  • Google Plus
  • Instagram
YOU MIGHT ALSO LIKE
  • تهران, سالن های همایش
    شهریور ۱۷, ۱۳۹۸
    لیست سالن های همایش تهران
  • عمومی
    مرداد ۰۳, ۱۳۹۶
    کلاس های آنلاین آیلتس از راه دور و وبینار
  • اخبار
    خرداد ۲۴, ۱۳۹۶
    کارگاه آموزشی فرصتهای تجاری در اینترنت اشیا
  • مقالات
    اردیبهشت ۰۳, ۱۳۹۶
    راه حل های دیجیتال مارکتینگ برای نمایشگاه ها – قسمت اول
  • مصاحبه, مقالات
    اسفند ۲۸, ۱۳۹۵
    قدم بعدی شرکت در یک نمایشگاه چیست؟
  • مقالات
    اسفند ۱۶, ۱۳۹۵
    نمایشگاه نماد صنعت خود است، اما نه هر نمایشگاهی
  • مقالات
    اسفند ۰۲, ۱۳۹۵
    نکاتی برای انجام مستندسازی چابک
  • اطلاعیه ها
    آذر ۱۳, ۱۳۹۵
    تداکس تهران به پایتخت صبح بخیر می گوید – TEDxTehran2016
  • اخبار
    آبان ۱۲, ۱۳۹۵
    سومین سمینار آموزشی آچارهای پولساز کارآفرینان، تکنیک‌های پیشرفته بازاریابی و کارآفرینی
  • اطلاعیه ها
    آبان ۰۳, ۱۳۹۵
    اپلیکیشن تقویم ایونت باکس از مرز دو هزار دانلود گذشت
  • اطلاعیه ها
    شهریور ۱۳, ۱۳۹۵
    ایونت باکس یک ساله شد!
  • عمومی
    شهریور ۰۳, ۱۳۹۵
    «پنجه» مجموعه سمینارهای تخصصی نگرش اُرف-شول‌وِرک
  • نکات
    مرداد ۱۹, ۱۳۹۵
    ۳ راه بازاریابی دیجیتال برای جذب شرکت کننده قبل از برگزاری رویدادها
  • عمومی
    مرداد ۱۶, ۱۳۹۵
    پنجمین استارتاپ تریگر دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد
  • اخبار
    مرداد ۱۶, ۱۳۹۵
    «پنجه» پنجمین کارگاه تابستانی تربیت مربی موسیقی کودک آدمک
  • اخبار
    مرداد ۱۱, ۱۳۹۵
    برگزاری مراسم جشن ۵۰۰ هزار مقاله در ویکی‌پدیای فارسی
  • اخبار, مصاحبه
    مرداد ۰۶, ۱۳۹۵
    برای زمانه رادیکال ، هنر رادیکال نیاز داریم (مصاحبه اختصاصی)
  • اخبار
    مرداد ۰۵, ۱۳۹۵
    نقدی بر نمایش تئاتر مستاجر
  • اخبار
    تیر ۲۳, ۱۳۹۵
    رویدادهای برگزیده ایران در ماه جولای
  • اخبار
    تیر ۲۰, ۱۳۹۵
    آژانس خلاقیت بی تم: اولین نشست تشکیل تیم برای استارتاپ
  • عمومی
    تیر ۱۵, ۱۳۹۵
    مصاحبه ایونت باکس با دیپ هاوس تهران
  • اخبار
    تیر ۱۲, ۱۳۹۵
    اصفهان، میزبان نخستین مسابقات رسمی بازی های رایانه ای کشور
  • مقالات
    خرداد ۲۹, ۱۳۹۵
    نقش جمع سپاری در بازآفرینی اهمیت گردشگری ایران
  • اخبار
    خرداد ۲۶, ۱۳۹۵
    برگزاری نخستین کنفرانس جمع سپاری و اقتصاد مشارکتی در ایران
  • اخبار
    خرداد ۱۹, ۱۳۹۵
    دومین سمینار کارآفرینی و استارتاپ در سقز برگزار شد
  • مقالات
    اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۵
    ضرورت پلتفرم های نوآوری آزاد برای شرکت های جهانی (بین المللی)
  • اخبار
    اردیبهشت ۱۵, ۱۳۹۵
    شرکت تحقیقات بازار آلمانی GfK، جزئیات خدمات خود در ایران را اعلام کرد
  • اخبار
    اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۵
    برگزاری کارگاه آموزشی گرافیک در دانشگاه تهران
  • مقالات
    اردیبهشت ۱۲, ۱۳۹۵
    آشنایی با مفهوم جمع سپاری – قسمت اول
  • اطلاعیه ها
    اردیبهشت ۰۶, ۱۳۹۵
    برگزاری کارگاه فشرده IELTS توسط موسسه بین المللی International House
  • اخبار
    اسفند ۲۳, ۱۳۹۴
    نخستین همایش کارآفرینی و استارتاپ در بانه برگزار شد
  • اخبار
    اسفند ۱۵, ۱۳۹۴
    مدیریت بدون دغدغه رویداد
  • اخبار
    اسفند ۱۴, ۱۳۹۴
    خلاصه ای از جلسه دوم سری جلسات صبحانه ایراتل ونچرز
  • اخبار
    اسفند ۱۰, ۱۳۹۴
    مهم‌ترین دستاوردهای همایش بین‌المللی سفر پاک
  • مقالات
    اسفند ۰۵, ۱۳۹۴
    جلسات صبحانه ایراتل ونچرز
  • اخبار
    اسفند ۰۲, ۱۳۹۴
    شعبه رسمی آکادمی آموزش هتلداری لوزان در اصفهان تاسیس می‌شود
  • اخبار
    بهمن ۳۰, ۱۳۹۴
    برترین مشاوران هتلداری و گردشگری جهان به اصفهان می‌آیند
  • عمومی
    بهمن ۲۴, ۱۳۹۴
    همایش بین المللی سفر پاک با سخنرانی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی برگزار می‌شود
  • اخبار, اطلاعیه ها
    دی ۲۹, ۱۳۹۴
    CSW Summit Tehran به سوی انگیزش اکوسیستم جمع سپاری در خاورمیانه
  • مقالات
    دی ۲۷, ۱۳۹۴
    داستان تداکسیِ من: ناشناخته‌های حرف اکس
دسته‌ها
  • اخبار
  • اطلاعیه ها
  • تهران
  • سالن های همایش
  • عمومی
  • مصاحبه
  • مقالات
  • نکات
نوشته‌های تازه
  • لیست سالن های همایش تهران
  • کلاس های آنلاین آیلتس از راه دور و وبینار
  • کارگاه آموزشی فرصتهای تجاری در اینترنت اشیا
  • راه حل های دیجیتال مارکتینگ برای نمایشگاه ها – قسمت اول
  • قدم بعدی شرکت در یک نمایشگاه چیست؟
برچسب ها
ACM Crowd CrowdCast Crowdfunding Crowdproduction Crowdsourcing crowdsourcing week Crowdstorm CSW CSWTehran Deap House Deep House Tehran electronic music fintech GfK IELTS IELTS- آیلتس- زبان انگلیسی- کارگاه- مؤسسه بین المللی IFTGA inDesign IOT outsourcing Photoshop SALAMIRAN Sharif Accelerator TED TEDx TEDxTehran Tehran Nights UFI WFTGA WFTGA2017 آدرس سالن های همایش تهران، سالن های کنفرانس در تهران آدمک آزمون آموزش آموزشی آکادمی اتریش ارف استارتاپ استفاده از CRM اصفهان اطلاع رسانی اقتصاد اشتراکی اقتصاد مشارکتی اُرف-شول‌وِرک، موسیقی کودک، آدمک، پنجآدمک، سمینار اپلیکیشن اکوسیستم ایده ایراتل ایراتل ونچرز ایران اینترنت ایونت ایونت باکس ایونت باکس 2 بارش فکری جمعی بازار بازاریابی بازاریابی دیجیتال بازرگانی بازی بازی الکترونیکی بانه برنامه ریزی رویداد برونسپاری بهترین سالن های همایش تهران بین المللی تئاتر تامین حمایت مالی تامین مالی جمعی تبریز تجارت الکترونیک تحقیقات تخصصی تد تداکس تربیت مربی تقویم تقویم رویدادها تهران توریسم تولد تولید جمعی تکنولوژی تیر تیم تیم سازی ثبت نام جذب سرمایه جشن جلسات جمع سپاری جمعیت جولای حمل و نقل خاورمیانه خلاقیت دانشجو دانشگاه دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه صنعتی شریف دست آوردها دیپ هاوس دیپ هاوس تهران راهنمای گردشگری روتانا رویداد رویدادهای برتر زبان سالن های همایش سالنهای همایش تهران سالن های همایش غرب تهران ستاک سرمایه جمعی سرمایه گذاری سرمایه گذاری خطرپذیر سفر سقز سمینار سنندج سوییس سی سرو شب های تهران شرکت در نمایشگاه شول‌ورک صبحانه عصر نمایشگاه غرفه داران نمایشگاه فارسی فاممت فتوشاپ فراخوان جمعی قیمت سالن های همایش تهران لوزان لیست سالن های همایش تهران لین کافی مارکتینگ ماشین هوشمند مدیریت مدیریت رویداد مسابقه مسابقه جهانی مسابقه کشوری مستاجر مشهد مصاحبه موبایل موسیقی موسیقی الکترونیک موسیقی کودک موفقیت نشست نظرسنجی NPS نمایش نمایشگاه نمایشگاه بین المللی نوآوری هتل هتلداری هتل عباسی همایش هنر هنر رادیکال هنرمند هنری هیبرید وبینار آیلتس ویکی پدیا پادکست پاک پنجه کارآفرین کارآفرینی کارگاه کارگاه آموزشی اینترنت اشیا کتابخانه ملی ایران کردستان کلیک کمپین کنسرت کنفرانس کنفرانس بین المللی کنوانسیون کنگره گالری گالری محسن گرافیک گردشگر گردشگری یک سالگی
سالن های بررسی شده
  • بالاترین امتیاز
  • آخرین
  • وبلاگ ایونت باکس
  • بررسی سالن های همایش
  • درباره
  • تماس با ما
  • EN

Copyright 2023 © Eventbox, Inc. All Rights Reserved